Thursday, May 20, 2010

Petikan email : JKR menipu dalam menamal jalan ?

Thursday, May 20, 2010-70 Modern Wonders of Malaysia - Jalan Tampal
Aku cukup tak paham dengan teknik penampalan jalan di Malaysia ni. Kenapa bila ada lobang muncul seperti herpes dipermukaan jalan, hasil tampalan majlis perbandaran mesti tak rata. 90% of the time hasil tambalan tadi akan terbonjol keluar macam jerawat baru nak tumbuh.

Why? Timkai?

Aku pernah tengok mamat tampal jalan ni buat kerja. Ada mini steamroller atau earth compactor. . Kalau dua alatan asas untuk menampal jalan diorang ada apsal hasil tampalan still membengkak? Akibatnya bila aku drive atas tampalan kereta aku rasa macam langgar anak kucing. Oh yes I ran over a few kitten in my lifetime. I thank god that I was listening to some hard rock that day because it drowned the death yelp of kitten.

"MEOWWWWWWWWWWWWWWRRRR WELP..."

I also once ran over a turtle and a biawak. The biawak one was the best because it died instantaneously after I ran over its head. For the next 7 days the the rotting carcass can be seen drying on the road. On day 5 I saw another biawak eating the carcass. CANNIBALISM WINS

Apa obsesi penampal jalan di Malaysia dengan hasil tampalan yang benjol? Adakah sebelum ditauliahkan menjadi seorang penampal jalan profesional, dia bekerja sebagai seorang penggali kubur? I came to this conclusion because the only place where you can fill up a hole and left a bulge afterward is in cemeteries. This is understandable pasal lepas dah sumbat mayat orang dalam lubang, kita ada lebihan isipadu tanah dari isipadu lubang asal. Nak tak nak kena lambakkan tanah yang terlebih tadi diatas kubur.

Didalam kes penampal jalan, lubang yang perlu ditampal tidak digali oleh diorang. Derang perlu datang tampal lubang aje. By right dia boleh agak jumlah isipadu McAdam yang diperlukan bagi menampal lubang yang sedia ada. Macamana boleh terover budget? Mata kero kah? Kalau mata kero takkan semua penampal jalan Malaysia kero matanya? Tengok dari jauh pun boleh nampak hasil tampalan tak sama rata dengan aras asal jalan.

Masa aku dekat UK dulu aku impressed gila dengan cara orang sana tampal jalan. Jalan yang ditampal is smooth and level. Lepas tu parameter lubang yang ditampal tadi dia line up with waterproof sealant (I reckon it was rubber based but I'm not quite sure) . It looked like black paint and works as a selant between the original road surface and the newly laid McAdam. Hasilnya jalan yang ditampal jarang rosak kembali dalam jangka masa terdekat. Lepas tu pulak setiap tampalan di UK cantik potongannya.

sumber : obefiend.blogspot.com

5 comments:

  1. Memang disengajakan macamtu...ada la tu...

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:53 AM

    Salam chegubard, hantar jer aduan ni ke aduan@jkr.gov.my lepas tu kita tengok apa reaction dia orang ni apa jawapan diberi dan berapa lama tindakan yang diambil untuk permasalahan ini...jangan diaorang dok tengok lubang benjol terus jalan jer..

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:03 PM

    Jangan Kerja Rajin

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:43 PM

    kontrekter amno kelas f kot..... dapat lesen pasal kuat ampu, bukan reti kerja pon. ada setengah tu concrete mix 1:2:4 pon tak tau. yang lebih advance, harga simen se beg pon tak tau.... kahklahkahlahlah!!!!!! mampui amno

    ReplyDelete
  5. kalau buat 1st class punya tampalan, apahal pulak nak dapat kerja lagi..kalau jalan tahan bertahun2 alamat bertahun la tak ada kerja kontraktor tu...macam la kita tak tahu..

    ReplyDelete